Bronzeskulpturen

I 1992 blev endnu et værk af Per Kirkeby opstillet ved Vesthimmerlands Gymnasium og HF: Bronzeskulpturen ud mod Jyllandsgade, som benævnes “Herakles”, og som Per Kirkeby selv lidt provokerende har omtalt som “Svinestregen”.

Temamæssigt hænger skulpturen sammen med det store oliemaleri fra 1981, hvor Per Kirkeby også, ifølge egne ord, tematiserede Herakles-figuren fra den græske mytologi.

Et risikabelt foretagende?

Skulpturen er markant anderledes end Per Kirkebys andre værker ved gymnasiet.

I forhold til skulpturens placering beskriver han den som ”risikabel”, da den er placeret på et utraditionelt sted – uden en væg eller mur at støtte sig op ad. I sin tale ved afsløringen af skulpturen siger han bl.a.:

“Hvis man tager skulpturerne ud og stiller dem helt frit, væk fra væggen, så har jeg en idé, som jo selvfølgelig er en rent metafysisk forestilling, om at de skulpturer sådan ligesom skaber deres egen væg, som de sætter af fra eller forholder sig til […] Der står altså den der væg. Den er godt nok tynd. Og laver sådan et hul i landskabet. Det her underlige provinsielle landskab. Og hvordan man kommer overens med det, ved jeg ikke rigtig.”

Betydningsmæssigt beskriver Per Kirkeby skulpturens forside som et udtryk for følelser, en form for ”sentimentalitet”, der er udtrykt i en stilart, som minder om de klassiske skulpturer, og som derfor er et ‘historisk ekko’; noget Kirkeby betegner som at lægge et element af kitsch ind. Denne balance mellem sentimentalitet og kitsch kalder han også ”et risikabelt foretagende – Han afslutter ligefrem sin tale med ordene:

”Men dette her er altså blot et beskedent forsøg på at lægge mig lidt på tværs. Jeg tror ikke, det er lykkedes særligt godt. Og så vil jeg sige, at jeg har overladt Vesthimmerlands Gymnasium i Aars et problem.”

Skulpturen har som maleriet affødt mange reaktioner og fortolkninger i årenes løb, og skulpturen er et uundgåeligt stop på ruten, når tilrejsende tager på rundtur i Aars-området for at opleve Per Kirkebys værker.