De POtentielle STem’ere sidder måske i samfundsvidenskab
Der er stor efterspørgsel på arbejdskraft med en naturvidenskabelig uddannelse og det vurderes, at der i 2025 kommer til at mangle 10.000 kandidater indenfor de såkaldte STEM-fag; science, teknologi, engineering og matematik.
Projekt POST vil bidrage til, at de mange elever, der vælger en samfundsfaglig studieretning på gymnasiet, får øjnene op for hvor spændende og samfundsrelevant ingeniør- og naturvidenskabelige uddannelser er.
Søgningen til ingeniør- og naturvidenskabelige uddannelser på landets universiteter faldt med tre procentpoint i 2018 på landsplan. Det er en udfordring, særligt for erhvervslivet og samfundet, der i højere og højere grad efterspørger uddannede med kompetencer indenfor ingeniør- og naturvidenskab.
Ambitionen bag projektet er at tiltrække flere unge til de ingeniør- og naturvidenskabelige fag på videregående uddannelser.
Projekt POST gennemføres som et samarbejde mellem Vesthimmerlands Gymnasium, Aalborghus Gymnasium, Hjørring Gymnasium og Aalborg Universitet. Der udvikles undervisningsforløb, som inddrager viden fra samfundsfag i samspil med matematik og de naturvidenskabelige fag. Projektet medfinansieres af Teknologipagten (åbner nyt vindue) fra Region Nordjylland og fortsætter indtil 2022.
Indtil videre er følgende forløb blevet udviklet:
Samfundsfag og fysik
- Solceller og klimapolitik (Aalborghus Gymnasium)
Kontakt Louise Nielsen, LN@aalborghus.dk (samfundsfag) eller Helge Bjørn-Jensen, HE@aalborghus.dk (fysik)
Se undervisningsbeskrivelse i PDF (åbner i nyt vindue).
- Vindmøller og energipolitik (Vesthimmerlands Gymnasium)
Kontakt Marie Skou, MU@vhim-gym.dk (samfundsfag) eller Carsten Svejstrup, CS@vhim-gym.dk (fysik).
Se undervisningsbeskrivelse i PDF (åbner i nyt vindue)
- Biogas i Vesthimmerland (Vesthimmerlands Gymnasium)
Kontakt Hanne Sørensen, HS@vhim-gym.dk (samfundsfag)
Se undervisningsbeskrivelse i PDF (åbner i nyt vindue)
- Energispild fra datacentre (Aalborghus Gymnasium)
Kontakt Lena Bro, BR@aalborghus.dk (samfundsfag) eller René C. Møller, RM@aalborghus.dk (fysik)
Se undervisningsbeskrivelse i PDF (åbner i nyt vindue)
Samfundsfag og kemi
- Styrketræning og proteintilskud (Hjørring Gymnasium)
Kontakt Lars Ringsted Kristiansen, LR@hj-gym.dk (kemi) eller Claus Sand, CS@hj-gym.dk (samfundsfag)
Se undervisningsbeskrivelse i PDF (åbner i nyt vindue)
Samfundsfag og matematik
- Prisdannelse i praksis (Hjørring Gymnasium)
Kontakt Jacob Amstrup Hostrup, JH@hj-gym.dk (samfundsfag) eller Hans Michelsen, HM@hj-gym.dk (matematik)
Se undervisningsbeskrivelse i PDF (åbner i nyt vindue)
Forløbsbeskrivelserne kan downloades her på siden og frit anvendes i egen undervisning. Kontakt evt. de ansvarlige undervisere for flere informationer om forløbene.