Billedkunstneren Poul Gernes (1925-1996) satte sit markante præg på Vesthimmerlands Gymnasium efter ombygningen i starten af 1980’erne. Her udførte han og hans hustru, Aase Seidler Gernes, et blomstrende kirsebærtræ på scenevæggen i fællesarealet (“badekarret”).
Senere kom den keramiske frise, der omkranser fællesarealet, til. Denne frise er resultatet af et samarbejde mellem Vesthimmerlands Gymnasium og Poul Gernes. Han leverede designet, og elever og lærere udførte friserne ud fra hans anvisninger.
Udsmykningen fremstår i Gernes’ velkendte stil med letgenkendelige blomster og bær i klare farver, som han anvendte meget. Samme stil findes fx i et stort scenetæppe, som Gernes lavede til Morsø Teater ved dets åbning i 1982.
Filosofien bag hans kunst var, at former og farver skulle have en stærk visuel appel og være nemme at aflæse, og, ikke mindst, at kunstværker udført på denne måde kunne forbedre menneskers livskvalitet. I den forbindelse henviste han til antikkens templer og offentlige bygninger, der oprindelig har været dekoreret i klare farver.
Netop derfor har han også udsmykket en lang række skoler, fabrikker, hospitaler, kontorer, kollegier og lignende, så hans kunst kunne indgå i dagligdagen for almindelige mennesker – således også på Vesthimmerlands Gymnasium, hvor fællesarealet anvendes til fx morgensamlinger, forskellige optrædener og samlingspunkt for eleverne i hverdagen.
Vesthimmerlands Gymnasium har desuden tre af Poul Gernes’ malerier i sin varetægt, ophængt på hhv. lærerværelset og et kontor. Alle tre er malet på masonitplader (177,5 x 170 cm) og uden titel.
Læs mere om Poul Gernes på www.gernes.dk (åbner i nyt vindue) og artikel om Poul Gernes i Politiken (åbner i nyt vindue).
Læs om den øvrige kunst på gymnasiet her.