Viden Skaber

08 december 2020

Et screenshot fra en af filmene

Nej, den er god nok: Overskriften er rigtig og ikke endnu et eksempel på den engelske syge, der har indsneget sig i det danske sprog – især blandt unge – i forbindelse med brug af sammensatte ord.

”Viden Skaber” er titlen på et regionalt projekt, der gennemføres som et samarbejde mellem tre nordjyske gymnasier, heriblandt Vesthimmerlands Gymnasium og HF, med Aalborg Universitet som tæt samarbejdspartner.

Målet er at åbne naturvidenskabelig forskning op for den brede befolkning og samtidig øge interessen for naturvidenskab hos unge, som skal vælge en videregående uddannelse. Projektet strækker sig over to år, og på VHG er det 2k, der her i efteråret har deltaget i det.

Projektets start

Via et besøg fra en forsker på universitetet, Thomas Helmer Pedersen fra Institut for Energiteknik, er eleverne blevet indviet i et aktuelt forskningsområde, nemlig kemisk genanvendelse af plastik. Det har de så arbejdet videre med, sammen med deres lærer Anne Becher, i kemitimerne. Og endelig har de, med hjælp fra deres lærer i mediefag, Ulla Silfverberg Andreasen, videreformidlet deres nyvundne viden til den brede befolkning.

Et klip fra én af filmene, som eleverne har produceret i forbindelse med deltagelse i Viden Skaber.

Dvs., at den forskning, der tidligere levede sit eget liv bag tykke universitetsmure, nu gerne skulle have bredt sig som ringe i vandet. Først til gymnasiet og siden, med inddragelse af moderne kommunikationsmidler og i et forståeligt sprog, til ganske almindelige mennesker.

Da universitetsforskeren introducerede emnet for klassen ved hjælp af en PowerPoint-præsentation, gjaldt det selvfølgelig om at holde ørerne stive: Der var mange facts at holde styr på, og som fagmand brugte han de præcise betegnelser og udtryk. Men eleverne hang på og fik styr på forskellen mellem mekanisk genanvendelse af plastik, hvor der er tale om brydning af intermolekylære bindinger, og hvor polymererne forbliver intakte, og kemisk genanvendelse, hvor der er tale om brydning af intramolekylære bindinger, og hvor polymererne splittes kemisk, f.eks. til monomerer, der kan bruges til at forme nye polymerer.

2k blev ligefrem tændt på sagen, fulgte interesseret med i fremlæggelsen af de forskellige sorterings- og oparbejdningsprocesser og regnede ivrigt på de forskellige formler for samfundsøkonomi og bæredygtighed, som Thomas Helmer Pedersen præsenterede dem for.

Et af de gode råd fra filmen: 6 gode råd.

Gruppearbejde

I en gruppes formidling af forløbet er det blevet til følgende: ”Plast er overalt. Vi bruger plastik hele tiden i vores hverdag, og på bare 50 år er produktionen af plastik 20-doblet til hele 311 mio. tons om året! 😲

Plastik er et produkt, der bliver fremstillet af olie fra undergrunden. Det er ikke noget, der findes naturligt, og derfor er det også rigtig svært for naturen at nedbryde det igen. 💀
Vi bliver ved og ved med at producere plast, som desværre ender ude i naturen, hvor vi ikke kan komme af med det igen. 🚯

Den ikke-bæredygtige produktion af plast medfører, at verdenshavene fyldes med plast, der over længere tid nedbrydes til mikroplast, som havets organismer indtager. 🐟

100.000 havpattedyr og én million fugle dør hvert år på grund af plastikforurening. 🙁 Mange dyr forveksler plastik med føde, og det risikerer de at dø af. Gennem dyrene får vi mennesker også plast ind i vores føde, og det skader fremtidens generationer. 🤱

Vi har derfor lavet denne film med 6 gode råd til, hvordan DU kan gøre en indsats for de mange tusinde af dyr, som dør hvert år, ved at formindske DIT plastforbrug i hverdagen. TAK 🙏

Andre medieformater

Andre grupper dokumenterede med deres videoer, hvor meget plastik egentlig fylder i vores dagligdag. Der var også nogle, der benyttede sig af humor til at lave om på vores dårlige vaner. Bl.a. ved at lege med billeder af paven og Greta Thunberg.

Greta Thunberg med meget plastik emballage

En gruppe havde været nede i anlægget for at lave en eksemplificerende film om, hvad der sker, når man smider en plastikflaske i vandet. I det hele taget var det tydeligt, at plastforureningen i verdenshavene havde gjort stort indtryk på eleverne i 2k.

De andre to gymnasier, der er med i projekt ”Viden Skaber”, er Støvring Gymnasium og Aalborg Katedralskole.