Elever på spændende besøg hos Lyngsoe Systems
28. september 2021
Inden for rammerne af et såkaldt STEM-projekt er der etableret et samarbejde mellem Lyngsoe Systems og Vesthimmerlands Gymnasium og HF. STEM står for Science, Technology, Engineering og Math, og flere undersøgelser peger på, at inden for disse områder er kvinder underrepræsenteret. Derfor har et regionalt projekt til formål at få et nordjysk korps af “kvindelige rollemodeller” inden for STEM-fagene. På VHG har vi fire af slagsen. En af dem er Signe Ougaard, og hun har fået kontakt til kvindelige rollemodeller i Lyngsoe Systems (åbner nyt vindue), hvor det ellers er mændene, der er i overtal.
De kvindelige akademikeres karrierevej
I sidste uge aflagde Signe Ougaard og hendes matematikklasse i 3x så et besøg på den verdenskendte virksomhed. Dels for at få noget mere at vide om to kvindelige akademikeres vej til stillinger hos Lyngsoe. Dels for at blive klogere på, hvad virksomheden arbejder med. Tanken er så, at mødet med disse rollemodeller skal få flere piger til at bryde med kønsopdelte uddannelsesmønstre.
Til en start fortalte senior-udvikler Marianne Steffensen, IT-projektleder Joan Zenia Juhl Hansen og Daria Oskina fra Tyskland, om deres vej ind i softwareafdelingen i Lyngsoe. Om dette møde fortæller Signe Ougaard: “De virkede alle tre til at brænde for deres arbejde og virksomheden. Vi fik et godt indspark på karrierelæringsfronten, da de har haft meget forskellige veje ind i faget. Men de har fulgt deres drømme, og vi fik syn for, at man godt kan skifte arbejdsområde undervejs og efteruddanne sig til nye færdigheder. Joan opfordrede kraftigt til at kigge på, hvilke kompetencer man bærer med sig fra sine fritidsaktiviteter og sætte dem ind i en kommende arbejdssituation“.
Hvad beskæftiger Lyngsoe Systems sig med?
Lyngsoe har specialiseret sig i al logistik og sporing af objekter vha. RFID-chips. De er særligt gode til softwaren, der skal holde styr på, hvor ting befinder sig. Men de udvikler også selv på forskellige chips til brug på forskellige overflader og i forskellige situationer.
Gæsterne fik lov til at lege lidt med systemer til tracking af pakker, som skal virke, når der er et helt pallebur fyldt med pakker. De prøvede også en legomodel til illustration af systemer på sygehuse, der holder styr på, hvor ting er. Eleverne kendte i forvejen ikke så meget til Lyngsøe Systems og blev fascinerede af de fremtidsmuligheder, der blev rullet op for dem. De kunne måske endda skimte en karrieremulighed efter endt universitetsuddannelse. Og for pigerne i klassen er det jo netop meningen med projekt STEM. I projektbeskrivelsen står der, at det er væsentligt, at de kvindelige rollemodeller ikke fremstår som uopnåelige, ekstraordinært dygtige eller karriereorienterede. De deltagende piger skal kunne identificere sig med rollemodellerne, og det kunne de helt sikkert med de kvindelige værter, de mødte på Lyngsoe Systems.
Et eksempel fra Sverige
Til sidst fik klassen en gennemgang af udfordringer ved konstruktion af nyt bibliotekssorteringssystem i Göteborg. Her var det dog en matematiker ved navn Lars Gaub, som bl.a. viste, hvordan han havde visualiseret bygningen om transportbåndene i GeoGebra for at få det hele til at gå op.