I dette projekt skal eleverne få styrket deres kendskab til vækstmodeller (specielt de lineære) og matematisk modellering med vækstfunktioner. Derudover gives en introduktion til eksponentiel vækst.
Forløbsbeskrivelse
Vækstmodeller – DEL 1: Hel dag i grundskolen
Tidsforbrug | 2 x 6 timer (1 dag i grundskolen 1 dag i gymnasiet) |
Beskrivelse | Eleverne skal få styrket deres kendskab til vækstmodeller (specielt de lineære) og matematisk modellering med vækstfunktioner. |
Emner | Funktionsbegrebet. Lineær funktion og lineær regression vha Geogebra. |
Struktur | Hel dag i grundskolen Præsentation af lærere og elever Undervisning ved gymnasielærer: – Kort om funktionsbegrebet – Lineær funktion. Forskrift og graf. Betydning af konstanter – Matematisk modellering med lineær funktion – DEMO-eksperinent: ”En sand fornøjelse” og efterbehandling. – DEMO-eksperiment: ”Fødselsdagslys” og efterbehandling – Elevgruppe-forsøg: ”Fingerstrik”.Afrunding, ”Farvel og på gensyn”. |
Emner | Funktionsbegrebet. Lineær funktion. Betydning af konstanter. Opstilling af vækstmodeller. Lineær regression vha Geogebra. |
Materialer | Hver gruppe (helst hver elev) skal have adgang til computer med matematisk værktøjsprogram (Geogebra). Diverse øvelsesvejledninger (vedlagt) og materialer samt apparater til eksperimenter |
Produkt(er) | Ud fra hvert ekesperiment (hvert miniprojekt) udarbejdes med udgangspunkt i øvelsesvejledningen en lille rapport/journal. |
Vækstmodeller – DEL 2: Hel dag på gymnasiet
Tidsforbrug | 2 x 6 timer (1 dag i grundskolen 1 dag i gymnasiet) |
Beskrivelse | Eleverne skal få styrket deres kendskab til vækstmodeller (specielt de lineære) og matematisk modellering med vækstfunktioner. Introduktion til eksponentiel vækst |
Emner | Funktionsbegrebet. Lineær funktion og lineær regression vha Geogebra. Eksponentiel udvikling og eksponentiel regression. |
Struktur | Heldag på gymnasiet ”Goddag og tak for sidst”. Præsentation af dagens program. Undervisning ved gymnasielærer: – Genopfriskning af teorien fra DEL 1 – Eksempel på opgavebesvarelse.Derefter eleveksperimenter i grupper. Hver gruppe indeholder såvel grundskoleelever som gymnasieelever). – Eksperiment: ”Superflyer” – Eksperiment: ”Undervisning ved gymnasielærer: Kort intro til eksponentiel udvikling og eksponentiel regression i Geogebra. Eleveksperiment i grupper: -Absorption af lys i plastfolie.Afrunding, ”Farvel og (måske) på gensyn”. |
Emner | Funktionsbegrebet. Lineær funktion. Betydning af konstanter. Opstilling af vækstmodeller. Lineær regression vha Geogebra. Eksponentiel udvikling og eksponentiel regresion. |
Materialer | Hver gruppe (helst hver elev) skal have adgang til computer med matematisk værktøjsprogram (Geogebra). Diverse øvelsesvejledninger (vedlagt) og materialer samt apparater til eksperimenter |
Produkt(er) | Ud fra hvert eksperiment (hvert miniprojekt) udarbejdes med udgangspunkt i øvelsesvejledningen en lille rapport/journal. |