Triangulering

Triangulering. Dekorativt billede.

Forløbsbeskrivelse

Triangulering
Tidsforbrug18 timer
BeskrivelseI dette projekt skal eleverne fortage en opmåling af f.eks. en sø vha. triangulering med en teodolit.
Eleverne introduceres til brugen af trigonometriske formler i retvinklede trekanter samt sinusrelationerne til skævvinklede trekanter.
Emner• Ensvinklede trekanter
• Definition af sinus, cosinus og tangens
• Trigonometriske formler i retvinklede trekanter
• Sinusrelationerne
StrukturDag 1 (3 timer)
Ensvinklede trekanter, eksamensopgaver fra hf/stx
Hvilken slags side? Hypotenuse, hosliggende og modstående katete
Definition af sinus og cosinus, enhedstrekant standardtrekant.
Formler i retvinklede trekanter (cos, sin og tan)
Opgaver

Dag 2 (6 timer)
Praktiske opgaver med beregninger af højder vha. ensvinklede trekanter og vinkelmåling
Definition af sinus og cosinus vha enhedscirklen
Sinusrelationerne
Eksempel på triangulering, med opgaver.
Praktisk planlægning af triangulering samt brug af teodolit

Dag 3 (6 timer)
Triangulering: Målinger ved Anlægget i Aars
Beregninger af vinkler
Tegne i GeoGebra + Google Maps
Forberede oplæg på VHG

Dag 4 (3 timer)
Elever fra 8. klasse viser eleverne i 1 hf hvad de har lavet
Elever fra 1 hf viser beviser m vinkelsum, formler i retvinklede trekanter
Små grupper (4 +4)
MaterialerPlastik-teodolit til ca. 700 kr. ( vi havde 6 stk.)
Se vedlagte to dokumenter
ProduktVha. triangulering beregnes vinkler og sider.
Søen (Anlægget) tegnes i GeoGebra.
Et skærmklip fra Google Maps lægges ind i GeoGebra – y voila
Bemærkninger3 ud af de 6 grupper kom i mål ned alle beregninger samt tegning i GeoGebra og ”kontrol” med Google Maps.
Ideen med oplæg fra 8. klasse og fra 1.hf fungerede slet ikke.