Projektet tager forskellige kig på repræsentationsformer og variabelsammenhænge, herunder sammenhænge mellem kropsmål, pris og størrelse af vingummiposer, osv. samt graftegning.
Forløbsbeskrivelse
Repræsentationsformer og variabelsammenhænge | |
Tidsforbrug | 5 gange 60 minutter |
Beskrivelse | Forskellige kig på repræsentationsformer og forskellige variabelsammenhænge. |
Emner | Repræsentationsformer Variable Lineære funktioner Lineær regression |
Struktur | 8.05-8.20: Grundskoleklasse besvarer indledende spørgeskema 8.20-8.45: 1.g klasse støder til. De giver rundvisning på gymnasiet og holder oplæg om valg af hhx, opstart på gymnasiet osv. 8.45-9.05: Pause 9.05-11.10: Repræsentationsformer Grundskoleklasse sendes i grupper rundt mellem forskellige ”poster” bemandet af gymnasieelever 11.10-11.40: Frokost 11.40-12.00: Oplæg om variable v. gymnasielærer 12.00-13.30: Eksperimenter Klasserne deles i både blandede grupper på tværs af grundskoleklassen og gymnasieklassen, samt grupper kun bestående af gymnasieklassen 1. Sammenhænge mellem kropsmål – lave opmålinger, beregninger og tendenslinjer (30 minutter) 2. ”Forskningsprojekt” med måling af diverse til test af variabelsammenhænge (30 minutter) 3. Vingummibamsefabrikantspillet (30 minutter) 13.30-13.45: Afrunding og oprydning |
Materialer | Hver grundskoleelev har medbragt computer til besvarelse af spørgeskema og med adgang til GeoGebra og Excel. Opgaveark om repræsentationsformer (vedhæftet). PPT om variable (vedhæftet). Opgaveark om sammenhænge mellem kropsmål (vedhæftet) og hertil også: – målebånd Opgaveark til forskningsprojekt (vedhæftet) og hertil også: – fjerbolde – terninger – kridt – meterstokke Opgaveark med vingummibamsefabrikantspillet (vedhæftet) og hertil også: – vingummibamser |
Produkt | Intet produkt – blot elevernes egne besvarelser af opgaveark. |
Bemærkninger | Vi blev nødt til at planlægge og gennemføre forløbet for en 7. klasse. Efter eksperiment 1 tog gymnasieeleverne afsked og vi fortsatte alene med grundskoleeleverne. Vi havde været lidt tidsoptimistiske, så der var desværre ikke tid til at gennemføre alle eksperimenterne, og vi sprang derfor eksperiment 2 over. Vi udviklede som sådan ikke selv materiale, men tog udgangspunkt i nogle af de meget fine materialer, vi var blevet præsenteret for på de to workshops, samt andet vi havde liggende. Der var en del flere elever i gymnasieklassen end i grundskoleklassen, hvilket gik helt ok, men det vil være bedre, hvis det var omvendt eller mere ligeligt fordelt. |