I dette projekt skal eleverne fra 8. klasse blive fortrolige med kvadratet på en toleddet størrelse, (a + b)2 = a2 + 2ab + b2 , og eleverne fra 2.g skal formidle deres viden om kvadratsætninger.
Forløbsbeskrivelse
Kvadratsætninger | |
Tidsforbrug | 3 moduler af 70 minutter |
Beskrivelse | I dette projekt skal eleverne fra 8. klasse blive fortrolige med kvadratet på en toleddet størrelse, (a + b)2 = a2 + 2ab + b2, og eleverne fra 2.g skal formidle deres viden om kvadratsætningen. |
Emner | Geometrisk og algebraisk repræsentation af størrelser i rektangler og kvadrater. |
Struktur | Forløbet består af tre moduler: 1. modul: Kasseopdeling Eleverne arbejder i grupper på 3. Hver gruppe består af tre elever fra samme klasse. Eleverne arbejder med repræsentationer af størrelser i rektangler (se bilag 1). 2. modul: Kvadratet på en toleddet størrelse, geometrisk Eleverne arbejder i grupper på 4. Hver gruppe består af et par fra en folkeskoleklasse og en gymnasieklasse. Eleverne arbejder med geometrisk repræsentation af kvadratsætningen og opsamler deres iagttagelser i vedlagte skema. (se bilag 2 og 3) 3. modul: Kvadratet på en toleddet størrelse, algebraisk Eleverne arbejder i samme grupper som i 2. modul, dvs. på tværs af skoleform. Eleverne fra 2. g demonstrer den algebraiske omskrivning (a + b)2 = a2 + 2ab + b2 for 8. klasserne, som så præsenterer den for eleverne fra 2.g. Eleverne slutter dagens samarbejde af med ordøvelse (se bilag 4) |
Materialer | 1. modul: Whiteboard tuscher Tavler/vinduer Kasser med to rumdeler i (her brugt låget fra kopipapir i A4 størrelse, hvor der er klippet to “sider” ud i pap). 2. modul Kuvert med brikker til puslespil til hver gruppe Skema til databehandling 3. modul Tavler/vinduer Ordøvelse |
Produkt | Ingen særlige produkter |
Bemærkninger | Eleverne 2. g har kendskab til kvadratet på en toleddet størrelse fra undervisningen og har trænet omskrivningen (a + b)2 = a2 + 2ab + b2 på forhånd. |