Kvadratsætninger

Kvadratsætninger. Matematiske formler på computerskærm med sort baggrund.

I dette projekt skal eleverne fra 8. klasse blive fortrolige med kvadratet på en toleddet størrelse, (a + b)2 = a2 + 2ab + b2 , og eleverne fra 2.g skal formidle deres viden om kvadratsætninger.

Forløbsbeskrivelse

Kvadratsætninger
Tidsforbrug3 moduler af 70 minutter
BeskrivelseI dette projekt skal eleverne fra 8. klasse blive fortrolige med kvadratet på en toleddet størrelse, (a + b)2 = a2 + 2ab + b2, og eleverne fra 2.g skal formidle deres viden om kvadratsætningen.
EmnerGeometrisk og algebraisk repræsentation af størrelser i rektangler og kvadrater.
StrukturForløbet består af tre moduler:
1. modul: Kasseopdeling
Eleverne arbejder i grupper på 3.
Hver gruppe består af tre elever fra samme klasse.
Eleverne arbejder med repræsentationer af størrelser i rektangler (se bilag 1).
2. modul: Kvadratet på en toleddet størrelse, geometrisk
Eleverne arbejder i grupper på 4.
Hver gruppe består af et par fra en folkeskoleklasse og en gymnasieklasse.
Eleverne arbejder med geometrisk repræsentation af kvadratsætningen og opsamler deres iagttagelser i vedlagte skema. (se bilag 2 og 3)
3. modul: Kvadratet på en toleddet størrelse, algebraisk
Eleverne arbejder i samme grupper som i 2. modul, dvs. på tværs af skoleform.
Eleverne fra 2. g demonstrer den algebraiske omskrivning (a + b)2 = a2 + 2ab + b2 for 8. klasserne, som så præsenterer den for eleverne fra 2.g.
Eleverne slutter dagens samarbejde af med ordøvelse (se bilag 4)
Materialer1. modul:
Whiteboard tuscher
Tavler/vinduer
Kasser med to rumdeler i (her brugt låget fra kopipapir i A4 størrelse, hvor der er klippet to “sider” ud i pap).
2. modul
Kuvert med brikker til puslespil til hver gruppe
Skema til databehandling
3. modul
Tavler/vinduer
Ordøvelse
ProduktIngen særlige produkter
Bemærkninger          Eleverne 2. g har kendskab til kvadratet på en toleddet størrelse fra undervisningen og har trænet omskrivningen (a + b)2 = a2 + 2ab + b2 på forhånd.