Korttrick

Korttrick. Dekorativt billede. Spillekort på bord.

Forløbsbeskrivelse

Korttrick
Tidsforbrug4 lektioner af 50 minutter
BeskrivelseDer arbejdes med talsystemets opbygning. Først det kendte 10-talssystem og derefter går man videre til 3-talssystemet, som korttricket bygger på.
Elever omskriver selv tallene 0 til 26 fra 10-talssystem til 3-talssystem.
Notationen der bruges er (14)10 = (112)3
Derefter læres korttricket.
Se dette link for forståelse af korttricket (åbner YouTube i nyt vindue).
EmnerTalsystemet og matematisk korttrick (“matemagi” 😊)
StrukturDe første to lektioner er kun med egne elever og de sidste to er egne elever og grundskoleelever.

1.lektion: talsystemet, 10-tals og 3-tals, omskrivning fra 10-tals til 3-tals.

2.lektion: korttricket lærer, og der arbejdes med hvordan egne elever kan lære talsystemets opbygning og korttricket fra sig på bedst mulig måde.

3. og 4.lektion: Egne elever fungerer som undervisere. De deles ind i grupper af 3 egne og 3 grundskoleelever. Herefter fokuserer egne elever på at undervise i talsystemet og korttricket.

Målet er at alle grundskole elever skal kunne gå fra dagen og vide, hvordan korttricket laves.
For bedre at kunne forstå omskrivningen fra 10-tals til 3-tals, er der printet 1-krone, 3-krone og 9-krone ”mønter” ud til eleverne.
Materialer27 almindelige spillekort
1-krone, 3-krone og 9-krone mønter
Tabel til omskrivning af tal
ProduktAt mestre et korttrick
BemærkningerMønterne virker virkelig godt, for at det faglige kombineres med det visuelle. Mange elever opdager hurtigt systemet i omskrivningen, hvilket er fint.
Potenser virker til at være et kendt med dog lidt uforståeligt begreb for grundskoleelever.