HTX-forløb: Brøker

HTX-forløb: Brøker. Dekorativt billede.

Forløbsbeskrivelse

Tekst

Brøkregning: Klassetrin: 8. klasse
Tidsforbrug6 lektioner á 45 minutter fordelt over to undervisningsgange.
BeskrivelseGennem konkrete materialer skal eleverne opnå forståelse for brøker som matematisk begreb og regning med disse.
Forløbet munder ud i at kunne løse ligninger med brøker.
EmnerBrøkregning.
StrukturPararbejde med enkelte lærerinstrukser og -opsamlinger.
Materialer– Brøkdele (se dokumentet ”Brøker i cirkler”) – et sæt til hvert par
– Sakse – en til hver
– Opgaver (se dokumentet ”Opgaver, brøker”) – et sæt til hvert par
– Kortspil – et spil til hvert par
– Elastiksnor – ca. tre meter
– Tøjklemmer med tal og brøker (se dokumentet ”Tal til den tomme tallinje” – to til hvert par
– Kuverter – en til hvert par
Bemærkninger