Forløbsbeskrivelse
Den rette linje/lineær funktion | |
Tidsforbrug | 4 x 2 timer på Farsø skole 2 x 2 timer på HEG |
Beskrivelse | I dette projekt skal eleverne genopfriske deres viden om ligninger, den rette linje og lineære funktioner. Formålet er også at få bygget lidt mere viden på emnet og introducere eleverne til hvordan der arbejdes med emnet i 1.g på HHX |
Emner | Ligninger, hældningskoefficient, løsning af ligninger, tarsia, selvevaluering, Geogebra |
Struktur | Uge 5: Ligninger, og forskellige typer, 2x=4, 2x+2=4, 5=3−2x, 2(x+1)=4, 2x+3=5x−7 onsdag, 1+2 lektion, – hvor vi skal snakke om ligninger, – selvevaluering, kan ikke, kan måske, kan godt – hvordan de stilles op, – hvordan de løses – lave grupper til besøg på HEG, (7 bordgrupper på HEG) – kopiark 27, 28 og 29, siderne 56 – 63 i bog – selvevaluering igen, om I har lært noget Følgende materiale blev brugt: – Selvevaluering Vigtigste principper fra dagens arbejde: ALTID GØRE DET SAMME PÅ BEGGE SIDER AF LIGHEDSTEGNET torsdag, 5+6 lektion, besøg på HEG – placering i grupperne – walk and talk, præsentation, rundvisning, papir med opgaver udleveres, løses uden computer, telefon eller lommeregner, telefoner skal ligge i tasken, gælder alle – tarsia – stjerneløb på skolen, som ligger rundt på skolen (løses af to Farsø elever og to HEG-elever), huskespil (ligning på den ene og løsning på den anden) Uge 6: Lineære funktioner, emneopgave, mindstekravs opgaver onsdag, 1+2 lektion, – samle op på ligninger og tjekke selvevalueringsskemaet, hvordan det er gået med forståelsen – Samle op på ligninger – Bruge GeoGebra til løsning af ligninger – Bruge GeoGebra til at finde skæringspunkt mellem to linjer Materialer der er brugt: – Matematikbogen, opg 5, side 57 – Kopiark 27, kontrol af udregninger torsdag, 5+6 lektion, – valgte at blive på Farsø skole, da der var volley-dag på HEG – arbejde med emneopgave Uge 7: onsdag, 1+2 lektion, – lineære funktioner – hæld ningstal eller hældningskoefficient – begyndelsestallet eller skæring med y-aksen – arbejde med 1. grads ligninger – arbejde i GeoGebra og med opgaver – samle op på viden fra uge 6 torsdag, 5+6 lektion, besøg på HEG – 1. grads ligninger – Find spændende linjer på skolen, hvordan kan disse omskrives til en ligning – Bruge små tavler, hvor 1cd elever underviser og fortæller om følgende – Bruge to-punktsformlen til bestemmelse af den rette linjes ligning – Rette linje ved hjælp af GeoGebra – Rette linje ud fra mange punkter, regression – Bruge vægtstangsprincip til at løse ligninger Ligevægts-visning – Snakke på tværs om hvilke fag at 1cd eleverne har valgt for de næste år, hvorfor og hvad vil de bruge deres fag til – Udfylde spørgeskema fra Projekt talstærk |
Materialer | – Kolorit 8 fra Gyldendal med tilhørende kopiark – Geogebra – Ligevægts-visning – Systime-bog, HHX mat C: https://matematikchhx.systime.dk/?id=155 |
Produkt | |
Bemærkninger |