Forløbsbeskrivelse
Korttrick | |
Tidsforbrug | 4 lektioner af 50 minutter |
Beskrivelse | Der arbejdes med talsystemets opbygning. Først det kendte 10-talssystem og derefter går man videre til 3-talssystemet, som korttricket bygger på. Elever omskriver selv tallene 0 til 26 fra 10-talssystem til 3-talssystem. Notationen der bruges er (14)10 = (112)3 Derefter læres korttricket. Se dette link for forståelse af korttricket (åbner YouTube i nyt vindue). |
Emner | Talsystemet og matematisk korttrick (“matemagi” 😊) |
Struktur | De første to lektioner er kun med egne elever og de sidste to er egne elever og grundskoleelever. 1.lektion: talsystemet, 10-tals og 3-tals, omskrivning fra 10-tals til 3-tals. 2.lektion: korttricket lærer, og der arbejdes med hvordan egne elever kan lære talsystemets opbygning og korttricket fra sig på bedst mulig måde. 3. og 4.lektion: Egne elever fungerer som undervisere. De deles ind i grupper af 3 egne og 3 grundskoleelever. Herefter fokuserer egne elever på at undervise i talsystemet og korttricket. Målet er at alle grundskole elever skal kunne gå fra dagen og vide, hvordan korttricket laves. For bedre at kunne forstå omskrivningen fra 10-tals til 3-tals, er der printet 1-krone, 3-krone og 9-krone ”mønter” ud til eleverne. |
Materialer | 27 almindelige spillekort 1-krone, 3-krone og 9-krone mønter Tabel til omskrivning af tal |
Produkt | At mestre et korttrick |
Bemærkninger | Mønterne virker virkelig godt, for at det faglige kombineres med det visuelle. Mange elever opdager hurtigt systemet i omskrivningen, hvilket er fint. Potenser virker til at være et kendt med dog lidt uforståeligt begreb for grundskoleelever. |