HTX-forløb: Ligninger

HTX-forløb: Ligninger. Dekorativt billede.

Forløbsbeskrivelse: HTX-forløb: Ligninger

Ligningsløsning – klassetrin: 8. klasse
Tidsforbrug6 lektioner á 45 minutter fordelt på to undervisningsgange
BeskrivelseI dette forløb skal eleverne blive fortrolige med ligningsløsning af førstegradsligninger. Ligningsløsning bliver brugt inden for alle emner i matematik, hvorfor problemer med ligninger ofte resulterer i problemer med tilegnelse af ny matematisk viden. Gennem konkrete materialer skal eleverne opnå solid forståelse af ligninger som matematisk begreb og forståelse for, hvorfor algoritmerne til ligningsløsning virker.
EmnerLigningsløsning
StrukturPararbejde med enkelte lærerinstrukser og -opsamlinger
MaterialerBalancevægte – 1 til hvert par
”Lodder” – her er der brugt bøtter, som repræsenterer x og saltposer, som repræsenterer ”1”. Måske kan 50 ører bruges i stedet for saltposer (det tog ret lang tid at måle dem op. Ca. 5 bøtter og 30 saltposer til hvert par.
Opgaver
Hvide tændstikæsker – 5 æsker til hvert par
Sorte tændstikæsker – 5 æsker til hvert par
Sorte tændstikker uden svovl – masser
Hvide tændstikker uden svovl – masser
Bemærkninger