Forløbsbeskrivelse: HTX-forløb: Ligninger
Ligningsløsning – klassetrin: 8. klasse | |
Tidsforbrug | 6 lektioner á 45 minutter fordelt på to undervisningsgange |
Beskrivelse | I dette forløb skal eleverne blive fortrolige med ligningsløsning af førstegradsligninger. Ligningsløsning bliver brugt inden for alle emner i matematik, hvorfor problemer med ligninger ofte resulterer i problemer med tilegnelse af ny matematisk viden. Gennem konkrete materialer skal eleverne opnå solid forståelse af ligninger som matematisk begreb og forståelse for, hvorfor algoritmerne til ligningsløsning virker. |
Emner | Ligningsløsning |
Struktur | Pararbejde med enkelte lærerinstrukser og -opsamlinger |
Materialer | Balancevægte – 1 til hvert par ”Lodder” – her er der brugt bøtter, som repræsenterer x og saltposer, som repræsenterer ”1”. Måske kan 50 ører bruges i stedet for saltposer (det tog ret lang tid at måle dem op. Ca. 5 bøtter og 30 saltposer til hvert par. Opgaver Hvide tændstikæsker – 5 æsker til hvert par Sorte tændstikæsker – 5 æsker til hvert par Sorte tændstikker uden svovl – masser Hvide tændstikker uden svovl – masser |
Bemærkninger |