Forløbsbeskrivelse
HHX-forløb | |
Tidsforbrug | 2 ottende klasser besøger HHX 6 timer. Forløbet deles, således af de har 3 timer x 2 dage. |
Teori | Tankerne bag forløbets opbygning udspringer fra Peter Liljedahls teori om det tænkende klasserum. Her skal eleverne selv forsøge af ræsonnere sig frem til matematiske sammenhænge. Det foregår i små grupper, stående ved tavler. Der er dog indtænkt stilladsering og progression således at eleverne oplever mestring ved tavlerne og derefter gradvist udfordres mere og forhåbentligt bliver i stand til selv at gennemskue og generalisere matematiske sammenhænge indenfor emnet finansiel regning. |
Emner | |
Struktur | DAG 1 08.05-09.05 Lærer: – Velkomst – Læreren introducerer hvordan vi gerne vil have, at de regner med procenter (tage procent, lægge til, trække fra). Eleverne sendes i grupper: – Procentregning ved tavler – arbejder fra kendt procentregning hen imod fremskrivningsformlen Opsamling af lærer i plenum 09.20-10.20 Ud til tavler igen: Opgaver med udgangspunkt i fremskrivningsformlen. Buffer opgaver, der udleveres hvis nogle grupper har brug for flere udfordringer: – Lav sildeben og tegn graf for en opsparing* – Rente ud fra graf. – Rente ud fra tal – Isoler 𝐾0 med tal. * Husk nogle A3-ark med akser 10.25-11.25 Evt. vis et lille bevis ved tavlen for 𝐾0 eller 𝑟. Kl. ca. 11.00: Besøg af elever fra 3.g Matematik A. DAG 2 08.05-09.05 Start med nogle opgaver til at repetere stoffet fra sidste gang. Leg ved tavler med tidslinje og hvad der sker når vi sætter flere beløb ind. 09.20-10.20 Introduktion til annuitetsopsparing – underviserne præsenterer formler og eksempler ved tavlen. Opgaver i kompendie 10.25-11.25 Udledning af y-formel + eksempel Opgaver Slutevaluering |
Materialer | Eleverne skal medbringe: lommeregnere, bærbar computer og skriveredskaber – Flytbare tavler – Tuscher – Printede opgaver – A3-ark med tilknytning til opgaverne. – Opgavekompendie til dag 2. |
Produkt | Eksempler på opgavetyper (se PDF). |
Bemærkninger | Underviserne fra HHX oplevede engagerede elever og generelt høj elevaktivitet i timerne. Der var ligeledes positive tilbagemeldinger fra klasserne egene lærere. Der vurderes at eleverne fik et godt fagligt udbytte af lektionerne, en bedre idé om hvad matematik på HHX kan indebære og forhåbentlig en oplevelse af at der ikke er ”farligt”. |